Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Senin, 21 April 2008

TIDAK BERPANGKAT


Bila kita tidak berpangkat, apa yang kita kata semuanya tidak berguna. Malah kata-kata itu hanya layak untuk dijadikan kayu api buat memasak nasi di dapur. Itu belum lagi kita jatuh miskin. Bila kita sudah miskin, sesetengah orang menganggap kitalah perosak atau virus bagi sesebuah majlis, walhal kitalah waris terdekat dan kepada kita pernah diminta pertolongan. Sesetengah juga menganggap dengan kehadiran kita orang miskin yang tidak berpangkat, menyebabkan majlis itu menjadi picang. Apakah kepincangan sesuatu majlis itu kerana kehadiran orang-orang yang tidak berpangkat?

Cakap orang yang tidak berpangkat menyakitikan hati orang yang berpangkat. Bila sahaja orang yang tidak berpangkat hendak bercakap, orang-orang berpangkat akan mengangkat punggung dan meninggalkan majlis atau berpaling ke lain.

Aduhai, malangnya orang-orang yang tidak berpangkat. Cakap dan idea mereka tidak didengari langsung. Kalau pun ada yang mendengarnya, sekadar masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Tidak berbekas langsung di hati orang-orang yang berpangkat.
Apa pun ada masa dan ketika orang yang tidak berpangkat dihargai dan disajungi seperti raja. Situasi itu berlaku hanya empat tahun sekali. Ketika itu orang-orang yang tidak berpangkat disanjungi, dijulang setinggi langit. malah orang yang berpangkat pula sanggup lagi tidur dijemuran, dipangkin rumah orang yang tidak berpangkat.

Justeru itu jangan pinggirkan orang-orang yang tidak berpangkat dan miskin kerana satu hari nanti kita perlukan pertolongan orang-orang yang miskin dan tidak berpangkat itu untuk memberikan undi kepada kita. Masa tu baru kita sedar bahawa manusia ini ada kelebihan masing-masing. Yang tak berpangkat ada peluang untuk jadi berpangkat. Apa pun orang miskin dan tidak berpangkat jangan jadi batu loncatan orang-orang berpangkat.

Ingatlah! kita yang tidak berpangkat mampu membuang pangkat orang yang berpangkat!

Tidak ada komentar: