Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Senin, 09 November 2009

SM TUMPAT - SEKOLAH KEDUAKU.


Inilah logo sekolah kedua ku. Sekolah Menegah Tumpat waktu penghujung 70an. Warna lencana ini masih utuh dan segak seperti 50 tahun dahulu tidak berubah dan megah menjurai nur pendidikan Kelantan dan Malaysia.

Seribu kenangan berhimpun di perut sekolah ini. Antara airmata dan cita-ciata silih berganti tatakala menuntut ilmu dalam serba kekurangan dan kedaifan. berbasikal 40 km sehari tidak luntur cita-citaku. Royal Militry College atau Maktab Tentera idamanku.

Di sinilah aku kenali apa itu cita-cita dan tekad. hanya ada dua
cita-cita waktu itu. Pertama Maktab Tentera atau Polis dan kedua Maktab Perguruan. Yang berjaya ku gapai hanyalah menjadi penulis bukan Polis dan tidak guru akademik tetapi guru cerpen, puisi dan novel.

SMT, ribuan kenangan kurajut dalam nestapa dan kesungguhan. Tahniah kepada temna-teman yang berjaya dalam hidup. kepada yang tidak berjaya, sabarlah.

Kecemerlanagn di dalam persekolahn tidak semesatinya cemerlang di dalam kehidupan, apa lagi kehidupan sesudah berkeluarga.

1982 mendapat tawaran ke Universiti Sains Malaysia dalam bidang Kreatif dan Diskriptif. tetapi tidak dapat melanjutkan pelajaran di sana kerana masalah kewangan.




Tidak ada komentar: