Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Sabtu, 26 April 2014




Mengutip Sinar



Hashim Latiff





Bab 1

“K
AU yang curi anak-anak ikan Arowana tu!” Ajim bercekak pinggang. Dia merenung ke arah Afkar. Sopiee mengambil seutas tali.
“Jangan tuduh aku macam tu Ajim. Aku tak curi anak-anak ikan tu!” kata Afkar.
“Ahhh! Semua orang nampak. Kau yang masuk makmal komputer!” tuduh Sopiee.
“Sopiee!” terkejut Afkar.
“Kau jangan nak lawan aku. Kalau kau tak percaya kau tanya Chee Man. Kau tanya Chaiwat!” bersungguh kata Ajim.
“Ahhh! kau orang sengaja nak kenakan aku. Nak suruh aku dirotan!” tukas Afkar. Dia berasa benci melihat muka kawan-kawananya itu.   
“Apa pula sengaja Afkar. Kalau kau bersalah kau mesti dihukum!” kata Sopiee.
“Aku tak bersalah! Kau jangan nak naikkan darah aku!” kali ini Afkar bersuara tinggi.
“Ooo, kau nak lawan aku ya?” Ajim mengeling tajam ke arah Afkar.
“Aku tidak nak lawan kau! Aku tak curi anak-anak ikan tu!” Afkar mempertahankan dirinya.
“Soal betul atau tidak kau tanya Cikgu Badrul. Cikgu Badrul yang akan tentukan nasib kau!” Ajim meninggikan suaranya. 
Cikgu Badrul? Berderau darah Afkar ketika mendengar nama itu. Dia berasa sungguh gerun bila mendengar nama Guru Disiplin itu disebut beberapa kali. Pernah Manan dirotan di hadapan perhimpunan kerana kesalahan mencuri kopun pasaria. Begitu juga dengan Zalman. Dia juga pernah dirotan di hadapan perhimpunan juga kerana dituduh mencuri buku tulis di dalam kedai koperasi sekolah.
“kenapa kau diam bila aku sebut nama Cikgu Badrul?” tanya Ajim bernada marah.
Afkar berlalu meninggalkan Ajim dengan Sopiee. Dia tidak mahu bertikam lidah lagi dengan kacang hantu itu. semua orang tahu, dua sahabat itu kaki bangkang di sekolah. Apa sahaja yang dilakukan oleh kawan-kawan, semuanya dibangkang. Ajim dengan Sopiee memandang benci ke arah Afkar.
“Padam muka!” kata Ajim.
“Lain kali bila dia kena begitu dia tak akan buat lagi,” tambah Sopiee.
Ajim tersenyum dengan kata-kata daripada Sopiee itu.
“Nak tunjuk sombong. Mentang-mentanglah menang silat, nak tunjuk hero. Ni! Hero yang sebenarnya,” kata Sopiee megah.
“Sudahlah. Mari kita pergi!” ajak Ajim.
Kedua-dua sahabat itu terus berjalan ke kantin. Afkar pula bersendirian di dalam taman bunga. Lama dia berada di situ, dia melangkah menuju ke perpustakaan sekolah. Masanya dihabiskan di dalam perut perpustakaan itu. Dia membaca buku yang boleh memberikan ketenangan kepadanya. Fikirannya sekarang sudah penuh dengan bayangan mengenai hukuman yang bakal diterimanya daripada Cikgu Badrul. Aku tidak mencuri anak-anak ikan Arowana itu. Anak-anak ikan itu berharga mahal. Aku tidak pernah diajar untuk jadi pencuri. Aku ke sekolah untuk belajar, seterusnya menjadi seorang anak yang pandai. Aku kena tunaikan harapan ayah dan ibuku. Setiap hari ayah dan ibuku memberikan belanja persekolahanku. Aku kena balas jasa itu. Aku bukan pencuri!
Afkar menyapu kelopak matanya. Dia menangis. Dia berasa kesal dengan apa yang telah dikatakan oleh Ajim dengan Sopiee. Usahkan hendak pecahkan akuarium dan ambil anak-anak ikan itu, menjamah akuarium pun tidak berani kerana ruang tempat letak bekas peliharaan itu adalah ruang larangan.
“Afkar,”
Afkar berpaling. Haslan tersenyum. Di tangannya ada dua kotak air. Dia menarik kerusi perpustakaan kemudian duduk di hadapan Afkar.
“Dari mana ni?” tanya Afkar.
“Kantin. Ini aku bawakan air kotak buat kau,” kata Haslan.
“Terima kasih Lan,” ucap Afkar.
Haslan mengeluh. Dia tidak tergamak hendak bertanyakan tentang peristiwa akuarium pecah itu kerana dia tahu, Afkar tidak melakukan kerja itu. Dia tahu. Afkar seorang rakan yang baik. Suka menolong sesiapa sahaja di dalam kesusahan. Tetapi hari ini dia berasa sedih dan simpati bila kawannya itu dituduh sebagai pencuri anak-anak ikan Arowana yang berharga mahal itu.
“Kenapa kau diam? Kau pun tak mahu berkawan dengan aku juga?” tanya Afkar, rendah diri dan sedih.
“Tidak, Kar,” jawab Haslan.
“Habis tu? kenapa kau diamkan diri?”  tanya Afkar. Dia membelek akhbar di hadapannya itu.
“Aku sedih kerana kau dituduh melakukan kerja tu,” kata Haslan.
Afkar tunduk.
“Siapakah pencuri anak-anak ikan itu yang sebenarnya, Kar?” tanya Haslan.



Bab 2: Terkejut


RAMAI pelajar berlari ke arah padang bola. Afkar juga ikut sama berlari ke situ. Setibanya di situ, dia  melihat Kumaresan terbaring di tepi longkang. Kepala Kumaresan berdarah. Bajunya kotor. Kumaresan memejamkan matanya. Afkar terkejut. Pelajar-pelajar lain juga mengeluh. Kesemua mereka tidak berbuat apa-apa. Mereka hanya mendiamkan diri.
“Cepat! Kita berikan pertolongan cemas kepada Kumar,” kata Afkar.
“Pergi!” Ajim menolak tubuh Afkar. Afkar terundur ke belakang.
“Tapi aku...” muka Afkar nampak redup. Marah.
“Pergi pencuri!” kata Sopiee.
“Aku kawan Kumar,” marah Afkar.
“Kawan ke lawan ke, kau tu pencuri, mana boleh berkawan dengan Kumar lagi!” kata Ajim kasar.
“Ahhh!” Afkar menukas.
“Aku kata pergi!” Ajim menolak Afkar sekali lagi. Afkar terjatuh.
“Kan aku dah cakap. Jangan melawan Ajim!” tambah Sopiee.
  Afkar bangkit. Dia merenung ke muka Ajim dengan Sopiee. Mukanya nampak sedih dan kesal.
“Pergi! Pencuri!” kata Ajim lalgi.
Kesemua pelajar memerhatikan ke arah Afkar. Afkar berasa malu bila dipanggil dengan pangiglan itu di depan kawan-kawannya. Aku bukan pencuri! Ajim dengan Sopiee serta kawan-kawan yang lain memberikan pertolongan cemas kepada Kumaresen. Kepala Kumaresen dibalut. Dia diangkat dan diletakkan di atas pengusung lalu diusung ke bilik kecemasan sekolah. Afkar sedih. Dia tidak dibenarkan membantu Kumaresen sedangkan pelajar daripada kaum India itu pernah menolongnya ketika dia terjatuh sewaktu bermain ragbi di sekolah.  
Afkar tidak hiraukan amaran dan kata-kata celupar daripada Ajim dengan Sopiee itu. Dia ikut sama ke bilik kecemasan. Setibanya di situ, Ajim dengan Sopiee bercekak pinggang di muka pintu.
“Nak kemana?” tanya Ajim. Benci.
“Nak tolong Kumar,” jawab Afkar tegas.
“Tak payah!” marah Sopiee. Dia mencebik bibir mulutnya.
“Kenapa?” Afkar merenung ke muka Sopiee dengan Ajim.
“Kamu seorang pencuri. Tangan kamu kotor dan kamu tidask dibenarkan menyentuh tubuh Kumar!” kata Sopiee.
“Ajim, Sopiee, dia kawan aku. Dia pernah tolong aku masa aku cedera dulu. Sekarang dia cedera dan aku kena tolong dia,” kata Afkar.
“Sudah! Sudah! Tak payah cakap banyak. Pergi!” Ajim menghalau Afkar.
Afkar tidak berundur. Dia tidak akan tinggalkan bilik kecemasan itu. Dia hendak melihat Kumaresen. Dia mahu berkongsi kesakitan dengan pemain tengah pasukan ragbi sekolah. Itulah pengorbanan seorang sahabat. Sanggup segala-galnya demi keselamatan sahabat yang baik.
“Pergi! Kalau dah pencuri tu tak payah berlakun jadi baiklah! Kau tu seorang kawan nyang tak bagus!” kata Ajim lagi. Dia masih bercekak pinggang dan tetap akan menghalang Afkar dari menjenguk melihat keadaan Kumaresen yang sedang dirawat oleh Cikgu Hasliza, Guru Kecemasan sekolah.      
“Aku tak akan ikut arahan daripada kau. Aku nak tengok Kumar!” tegas Afkar. Dia melangkah perlahan menghampiri pintu bilik kecemasan.
“Berhenti!” Ajim mendepakan tangannya. Dia seolah-olah mengepung Afkar.
“Tidak!” tegas Afkar. Dia meninjau keadaan Kumaresen.
Ajim dengan Sopiee berpegangan tangan. Mereka terus menghalang pergerakan Afkar. Afkar berasa sungguh kecewa kerana tidak dapat merawat Kumaresen.
“Pergi!” marah Ajis.
Afkar mendiamkan diri. Sekali sekala dia memandang ke kiri dan kanan. Ramai pelajar melihat ke arah dirinya dengan Ajim serta Sopiee.
“Setapak lagi kau melangkah aku akan tumbuk kau!” kata Ajim dalam nada geram.
“Penumbuk kami padu dan boleh cederakan kau!” kata Sopiee. “Kau ingat masa kami tumbuk Suporn. Huh! Pecah dagu pengawas sekolah tu.”
Afkar tidak mahu bergaduh tetapi di dalam masa yang sama dia kasihankan Kumaresen. Dia mahu membalas budi dan jasa anak Balakrishnan itu. Kumaresen seorang sahabat yang baik. Dia tidak pernah berat tulang di dalam menjalankan kerja-kerja yang telah diarahkan. Tiba-tiba pintu bilik kecemasan sekolah dibuka. Dua orang guru mengusung Kumaresen ke kereta yang telah tersedia di tepi kebun bunga sekolah.  Kepala Kumaresen berbalut. Ramai yang mengiringi Kumaresen ke kereta. Afkar mengeluh. Dia tahu. Kumaresen akan dihantar ke hospital untuk mendapat rawatAn lanjut. Afkar berjalan perlahan, kecewa, menuju ke bilik perpustakaan sekolah.
“Afkar!”
“Ada apa, Lan?”
“Cikgu Badrul nak jumpa,” kata Haslan.
“Apa?” dahi Afkar berkerut. 


Bab 3: Saya bukan pencuri, cikgu

R
OTAN sebesar jari kelingking dipegang oleh Cikgu Badrul. Sekali sekala dia memulas misai tebalnya yang terlintang di atas bibir mulutnya itu. Matanya yang tAjim bagaikan seligi batang nibung itu dihalakan kepada mata Afkar. Afkar tunduk kerana dia tidak sanggup hendak menatapi mata Cikgu Dispilin yang berwajah bengis itu.
“Kenapa kamu curi anak-anak ikan Arowana tu?” Cikgu Badrul menumbuk permukaan meja tulisnya.
“Saya tak curi anak-anak ikan tu, cikgu,” jawab Afkar, tergagap. 
“Kamu jangan cakap bohong!” Cikgu Badrul meninggikan suaranya.
“Saya tak cakap bohong, cikgu,” jawab Afkar perlahan.
“Ada pelajar nampak kamu yang curi anak-anak ikan tu!” marah Cikgu Badrul. Ping! Bunyi rotan dipukul di permukaan meja. 
“Tidak, cikgu,” Afkar mempertahankan dirinya.
“Kamu jangan nak menegakkan benang basah. Kamu tahukan anak-anak ikan tu berharga mahal!” marah Cikgu Badrul. Dia bercekak pinggang. Lagaknya macam Jeneral Yamashita hendak memancung kepala musuh. 
“Cikgu, saya tak curi anak-anak ikan Arowana tu. Percayalah cakap saya,” rayu Afkar. Dia merenung ke muka Cikgu Badrul yang nampak bengis itu.
“Kalau tidak kamu siapa yang curi anak-anak ikan tu?” Cikgu Badrul berdiri disisi Afkar. Dia memusing-musingkan rotan yang berada di tangannya itu.
“Saya tak tahu, cikgu,”ikhlas jawab Afkar.
“Kamu pelajar terakhir keluar dari perpustakaan itu,” kata Cikgu Badrul. “Sebaik sahaja kamu keluar dari perut perpustakaan itu, akuarium itu sudah pecah dan anak-anak ikan Arowana telah dicuri.”
“Tapi,” kata-kata daripada Afkar tamat di situ.
“Ajis dan Sopiee tengok kamu yang pecahkan akuarium tu!” itu kata Cikgu Badrul. Ketegasannya jelas melalui suaranya itu.
Ajis dengan Sopiee? Rasa sedih mula memanjati rasa Afkar. Dia tahu. Ajis dengan Sopiee sememangnya sedang menyakiti hatinya. Sejak dia memenangi pertandingan silat tempuhari, Ajis dengan Sopiee menjalankan kerja-kerja yang boleh menyakiti hatinya.
“Baik kamu mengaku, Afkar. Kalau kamu mengaku hukuman itu mungkin boleh diringankan,” kata Cikgu Badrul. Suaraunya parau.
“Saya tak mencuri anak-anak ikan tu, cikgu,” itu yang dikatakan oleh Afkar. “Saya takut hendak melakukan kejahatan. Saya dah berjanji pada ayah dan ibu, saya ke sekolah untuk jadi pandai dan bila besar nanti saya boleh bantu mereka pula.”
Pun Cikgu Badrul tidak berpuas hati dengan jawapan itu. Dia merenung tAjim ke muka Afkar. Baginya, semua itu bukannya keikhlasan hati Afkar. Mungkin dia hanya mahu melepaskan diri dengan memberikan kata-kata yang sebegitu.
“cikgu, saya tak curi anak-anak ikan Arowana tu,” kata Afkar, perlahan, jujur dan ikhlas.
“Kalau kamu tak curi, kenapa Ajim dengan Sopiee ceritakan perkara ni pada saya?” tanya Cikgu Badrul.
“kerana mereka dengkikan saya, cikgu,” kata Afkar. Di dalam dadanya sudah berdegup dengan rasa kegugupan yang amat panjang.
“Dengki? Kenapa?” Cikgu Badrul meninggikan suaranya.
“Sebab saya johan di dalam pertandingan silat. Laman web sekolah kita dah tulis kisah kejayaan saya. Jadi mereka cemburu kerana mereka juga pendekar tetapi tidak berjaya macam saya,” itu kata Afkar.     
Pun Cikgu Badrul tidak boleh menerima alasan itu. Dia tetap dengan keputusannya. Afkar yang telah memecahkan akuarium itu dan orang yang telah melakukan kesalahan mesti dihukum.
“Cikgu, saya tak lakukan kesalahan itu. Saya bukan pencuri,” kata Afkar bernada sedih, sayu dan ikhlas.  
“Kalau begitu saya akan panggil Ajim untuk menjelaskan semua itu,” kata Cikgu badrul.
Afkar tunduk. Kalau Ajim yang dipanggil, sudah tentu dia akan dipersalahkan. Melalui pengumuman sekolah, Cikgu Badrul memangil Ajim. Dalam masa sekejap sahaja, Ajim telah masuk ke dalam biliknya.
“Apa benar kamu nampak Afkar yang mencuri anak-anak ikan Arowana itu?” tanya Cikgu Badrul.
“Ya, cikgu,” jawab Ajim bersungguh.
“Kamu ada saksi?” Cikgu Badrul bertanya lagi.
“Sopiee, Cikgu,” Ajim menjeling benci terhadap Afkar.
“Sekarang dah jelas, Afkar. Kamu yang pecahkan akuarium itu dan mencuri anak-anak ikan Arowana!” Cikgu Badrul menepuk kuat permukaan mejanya. Dia mencerlung benci ke arah Afkar. “Kerana kesalahan kamu telah terbukti dan kamu melanggar disiplin sekolah, kamu akan dihukum di hadapan perhimpunan esok!”
Afkar terdiam.    






Bab 4: Hari yang malang

P
AGI berlangit bersih hari itu seakan mendung di mata Afkar bila dia akan menjalani hukuman di hadapan perhimpunan nanti. Afkar rasakan kejuaraan yang dimenanginya di dalam pertandingan Silat Cantik antara sekolah di dalam daerah, sudah tidak memberikan apa-apa erti kepadanya, bila dia akan dirotan sebentar lagi. Rasa mahu menangis dan meletakkan air mata tulusnya sebaris dengan embun di dada daun-daun di taman bunga sekolah. Biar Cikgu Badrul serta pelajar melihat ketulusannya di dalam bercakap.
Sayang, dia tidak dapat bercakap dengan pepatung dan kupu-kupu di sekolah. Kalaulah dia dapat bercakap, dia mohon kepada haiwan kecil yang cekal itu, supaya memberitahu Cikgu Badrul bahawa dia tidak bersalah. Dia tidak pernah diajar untuk menjadi seorang pencuri. Dia diberi pelajaran dan pendidikan oleh cikgu, ayah dan ibu supaya menjadi seroang anak dan pelajar yang baik, berguna pula buat agama, bangsa dan tanah air.   
Ajim dengan Sopiee serta beberapa orang lagi kawan-kawannya, mula menunjukkan kesombongan masing-masing. Ada yang mengetip jari menandakan bahawa orang bersalah mesti dihukum. Ada yang memerlikan ke arah Afkar dengan menyanyikan lagu-lagu berunsur perlian. Afkar memujuk dirinya supaya tidak cepat melatah. Dia tahu. Satu hari nanti, kebenaran mungkin di sebelahnya bila dia jujur dan ikhlas dalam menyatakan dirinya. Dia tidak mencuri malah melakukan kesalahan juga tidak. Rekod sekolahnya bersih. Selama dia bersekolah di situ, hari ini merupakan hari yang paling malang buat dirinya.   
Makin tinggi matahari di langit. Rama-rama dan pepatung sekolah, terbang dari taman bunga ke termpat berhimpunan. Haiwan kecil itu bertenggek di atas ranting kayu, seakan memerhatikan ke arah tempat perhimpunan. Afkar dapat melihat haiwan itu dengan jelas. Kemudian dia berpaling ke arah kawan-kawan. Haslan tunduk, Uzer mengemam bibir mulutnya. Ping serta Eh Noi juga tidak berkata apa-apa. mereka menanti hukuman dijalankan.
Tepat jam 8.35 pagi, Cikgu Badrul keluar daripada perut biliknya. Dia memegang rotan. Dengan langkah tegas, dia berjalan menuju ke arah tempat perhimpunan. Ramai pelajar berada di situ. Mereka menanti hukuman itu dijalankan. Ada yang mengerutkan dahi bila melihat langkah tegas Cikgu Badrul. Ada yang tunduk, sedih dan gerun. Afkar berwajah sedih. Dia tidak menyangka. Akhirnya dia dihukum di hadapan perhimpunan kerana anak-anak ikan Arowana.
“Kerana kesalahan mencuri anak-anak ikan Arowana yang berharga mahal itu, pagi ini, kamu akan dirotan di hadapan perhimpunan,” itu kata Cikgu Badrul. Suaranya sungguh kasau dan berbunyi tegas.
Afkar sekadar menelan air liurnya. Dia tidak banyak bercakap kerana dia tahu, buat masa sekarang apa pun rayuan dan kata-katanya tidak akan didengari oleh Cikgu Badrul lagi. Cikgu Badrul sudah memutuskan keputusannya. Aku yang bersalah. Demikian bisikan suara kecil Afkar. Sejenak, dia seperti terpandang ke muka Ajim dengan Sopiee. Ajim dengan Sopiee seperti tersenyum ke arahnya. Afkar bersabar. Dia tahu, satu hari nanti Ajim dengan Sopiee akan meminta bantuannya pula.
“Kerana kamu mencuri anak-anak ikan Arowana, maka saya terpaksa merotan kamu sebanyak tiga kali, sebagai pengajaran kepadamu!” kata Cikgu Badrul lagi. Dia mengangkat tinggi rotan yang dipegangnya. “Semua itu sudah ditulis di dalam peraturan sekolah dan sya aterpaksa menjalankan peraturan itu dengan sebaik mungkin!”
Kesemua murid-murid yang berada di tapak pehimpunan mendiamkan diri. Mereka tidak bercakap kerana kalau sesiapa bercakap sewaktu Cikgu Badrul menjalankan tugasnya itu, sudah pasti pelajar itu akan di hukum kerana melanggar disiplin sekolah.
Piut! Bunyi rotan itu dilayangkan tepat ke punggung Afkar. Afkar menggeliat. Sakit dan pedih. Piut! Piut! Dua kali lagi rotan itu singgah di punggung yang berisi itu. Afkar tunduk. Kelopak matanya tergenang. Akhirnya sahabat yang tidak bersalah menjadi mangsa penipuan sahabat berhati jahat. Afkar menangis. Sakit akibat dirotan tidak perlu diceritakan kepada sesiapa. Pedih dan panas seperti terkena sambal lada.
Selepas selesai dirotan Afkar terus berlari menuju ke arah  perpustakaan. Ajim dengan Sopiee bertepuk tangan melihat Afkar menangis. Afkar tidak boleh duduk. Punggungnya terasa pedih. Dia menggosok-gosok punggungnya dengan telapak tangan. Dia masih menangis. Dia hendak duduk tetapi punggungnya terasa sakit seperti terkena besi panas. Isi daging punggungnya seperti dihiris.
“Kar,”
Afkar berpaling.
“Boleh aku duduk di sini?” tanya Haslan.
Afkar tidak menjawab. Dia membuka pintu bilik perpustakaan kemudian berlari keluar.
“Kar! Tunggu dulu!” Haslan mengeluh.  


















Bab 5: Berat sama dipikul


AFKAR mahu melupakan kisah dia dirotan oleh Cikgu Badrul itu. Dia mahu menumpukan seluruh perhatiannya terhadap pelajarannya. Dia mah menjadi seorang pelajar yang pandai. Di dalam peperiksaan nanti, dia mahu meraihj tempat pertama. Dia tidak mahu lagi bercakap pasal anak-anak ikan Arowana, Ajim dan Sopiee. Minggu depan peperiksaan akan bermula. Dia mahu meraih tempat pertama. Kalau boleh dia mahu menjadi pelajar terbaik sekolah. Seminggu selepas peperiksaan akan diadakan pertandingan Silat Olahraga pula. Kejohanan itu dilangsungkan di Pejabat Majlis Daerah. Johan di dalam pertandingan itu akan mewakili daerah ke peringkat negeri. Afkar idam kejuaraan di dalam kejohanan itu nanti.
Afkar duduk di dalam perpustakaan. Dia membaca buku. Mana-mana soalan yang dia tidak faham, dia akan tanya Cikgu Maznah atau Cikgu Mashadi. Kedua-dua Cikgu itu baik dengannya, selalu bimbingnya di dalam setiap tugasan sekolah. Kalau dia tidak faham, dia akan mencuri masa rehat, untuk bertanya, apakah kehendak soalan itu. Dengan cara itu, dia tidak akan berfikir lagi tentang hukuman yang telah diterimanya. Dia tidak berdendam dengan Cikgu Badrul. Cikgu Badrul telah menjalankan tugasannya yang telah dipersetujui oleh Ahli Jawatan Kuasa Persatuan Ibu Bapa dan Guru-Guru.
Perpustakaan berhawa dingin itu dipenuhi dengan buku-buku ilmiah, fiksyen dan non-fiksyen. Ramai murid-murid yang menghabiskan masa rehat mereka di dalam perpustakaan. Afkar berasa sungguh gembira sekali kerana kawan-kawan sekolahnya menambah ilmu pengetahuan mereka dengan membaca. Kata Cikgu Fadly, sesiapa yang suka membaca sudah tentu ilmu pengetahuan mereka akan bertambah. Mereka berkemungkinan menjadi orang yang paling pandai di atas dunia ini. Ya Allah1 aku mahu menjadi orang yang paling banjyak ilmu! Bisik hati kecil Afkar.    
Haslan kasihan melihat Afkar. Dia duduk di sisi Afkar. Dia meletakkan sebuku roti di hadapan sahabatnya itu. Dia menjemput Afkar mengunyah sama roti tersebut.
“Terima kasih, Lan,” kata Afkar. Dia merenung jauh ke dalam muka sahabatnya itu. Anak Pegawai Polis itu kelihatan bersih sahaja bajunya, tidak macam dirinya yang terpaksa memakai baju yang sama ke sekolah.
“Makanlah. Kalau kau nak minum air barli, aku boleh tolong belikan,” kata Haslan lagi.
“Tak payahlah, Lan. Aku dah ada dua biji coklat. Aku boleh hilangkan dahagaku dengan coklat-coklat itu,” kata Afkar rendah diri sambil menyapu kelopak matanya yang berair, bila dia terkenangkan kesakitan selepas terkena rotan.
“Jangan macam tu, Kar,” kata Haslan. Dia memerhatikan muka kawannya itu. Sayu bercampur sedih.
“Lan, aku’kan pencuri. Nanti apa pula kata kawan-kawan kita yang lain bila kau berkawan dengan aku,” Afkar meneruskan bacaannya. Sudah banyak dia menambah ilmu pengetahuannya hari ini.
“Aku kenal siapa kau,” kata Haslan. 
“Itu kata kau. Kawan-kawan kita yang lain mungkin tak tahu siapa aku yang sebenarnya,” kata Afkar lagi.
“Mereka kenal, Kar,” jawab haslan.
“Itu kata kau,” Afkar meneruskan pembacaan.
“Sudahlah Lan. Aku bertekad nak dapatkan nombor satu di dalam peperiksaan nanti. Jadi, kalau boleh janganlah ganggu aku lagi,” Afkar bersuara perlahan. Dia menulis sesuatu di dalam buku catitannya.
“Afkar?” terkejut
“Aku anak orang susah. Orang susah hanya tahu kesusahan. Tak macam kau,” kata Afkar lagi.    
Haslan terdiam. Dia bersimpati dengan apa yang terjadi ke atas Afkar. Dia tidak tahu siapakan yang memfitnah kawannya itu. Yang dia tahu selepas Afkar dirotan, Ajim dengan Sopiee seringkali mencanangkan ke seluruh sekolah, supaya jangan berkawan dengan  Afkar. Kenapa Ajim dengan Sopiee berkata begitu. Apa salah Afkar terhadap Sopiee dengan Ajim. Itu yang membingungkan Haslan. Apa pun dia tetap berkawan dengan Afkar. Dia tahu. Afkar seorang yang baik. Dia difitnah.
“Kan, beredrlah dari sini. Nanti kau pula dikatakan berkawan dengan pencuri,” kata Afkar.
Haslan mendiamkan diri. Dia tidak berniat begitu. Dia kasihankan sahabat yang telah menjulang nama baik sekolah di dalam bidang sukan. Hanya kerana anak-anak ikan Arowana, akhirnya dia dirotan dan segala jasanya terhadap pembangunan sukan sekolah, seperti dilupakan. Apa pun Afkar tidak sedih dengan tindakan itu. Mungkin di pihak sekolah, dia sudah bersalah dan orang yang bersalah mesti dihukum.
“Kar, demi sahabat aku akan menyiasat perkara ni,” kata Haslan dalam nada bersungguh.
“Siasat?” terkejut Afkar.
“Aku nak siasat siapakah yang khianati kau,” kata Haslan lagi. dia merenung ke muka sahabatnya itu.
Afkar terdiam.

















Tidak ada komentar: