Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Selasa, 20 Mei 2008

ADUHAI PENULIS


PENULIS SUNYI DI PEDALAMAN.

Seorang bekas penulis kreatif yang sunyi dan uzur di pedalaman, Hassan Yusoff 60, menyimpan hasrat bertemu semula rakan-rakan lamanya yang berada di seluruh pelusuk negeri Kelantan.

Katanya, hampir tiga puluh tahun lebih dia tidak bertemu dengan kesemua rakan penulisnya itu. Mereka yang masih berada di dalam ingatanya termasuklah, Norhisham Mustafa, Ramli Abdul Halim, Wadi Leta S.A., Wan Asri Mat, Kamarolzaman Haji Yusoff, Zahari Affandi, serta beberapa orang lagi yang telah hilang dari ingatannya.

Menurutnya kali terakhir dia bertemu sahabatnya itu sekitar tahun-tahun 1970an di Kota Bharu. Ketika itu dia masih kuat dan sihat. Selepas tahun tersebut dia tidak lagi bertemu dengan mereka sehinggalah kini.

Jelasnya, selepas di serang sakit buah pinggang, kegiatannya makin terhad dan masanya banyak dihabiskan di rumah sahaja dengan menjalankan kegiatan bercucuk tanam selain menjadi tetamu tetap masjid dan surau.

Sewaktu zaman kemuncaknya tiga puluh tahun silam, Hasssan atau nama penanya E.Sani Yusoff seringkali mengikuti program yang dianjurkan Persatuan Penulis Kelantan {PPK} dan Rumpun Seni Melayu Kelantan {RSMK}. Sebarang kegiatan persatuan yang berpusat di Kota Bharu itu tidak pernah dilupakan kecuali kalau ada keuzuran diri.

Puisinya yang berjudul Di Pinggiran, terbitan Berita Harian (1964) merupakan puisi yang terkesan di hatinya. Di dalam puisi itu dia banyak menceritakan tentang kisah dan falsafah kehidupan manusia. Selain itu dia juga banyak mencipta puisi bertemakan kehidupan manusia yang seringkali diamuk kasih sayang dan rindu cinta.

Puisi keduanya Dia, Gadis dan Ombak juga pernah di siarkan di Radio Malaysia Kota Bharu (sekitar 1970an). Apa pun bila ditanya jumlah hasil karyanya baik cerpen mahu pun puisi, dia tidak dapat memberikan jawapan yang tepat.

Dalam usaha menajamkan karya kreatifnya, dia pernah berguru dengan sasterawan negara S. Othman Kelantan sekitar 1964. Katanya selepas merdeka dia berpindah dari Tebing Tinggi Tanah Merah menuju ke Pahi dan sewaktu di situlah dia banyak menimba ilmu dengan penulis hebat Kelantan itu.

“Saya gembira melihat karya sahabat di dada majalah dan akhbar. Teringin hendak menulis semuala. Tapi sayang. Saya tak berduit hendak membeli sebuah mesim taip apa lagi komputer. Kalaulah ada sesiapa yang ingin dermakan sebuah mesim taip kepada saya, insyaAllah, saya akan cuba aktif semula,” katanya .

Tidak ada komentar: