Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Senin, 05 Mei 2008

HAMPER



Bila kita ke program dikir barat, ada hamper yang diberikan kepada pengujung yang banyak membelikan tiket persembahan. Bila kita ke mesyuaarat PIBG, pun dibaginya hamper sebagai paku penonton. Apa lagi ke majlis sukan rakyat, sukan bukan rakyat dan sebagainya, waima ke pertandingan tomoi, juga ada hamper. Pendek kata hamper memainkan peranan utama mengikat penonton untuk menamatkan sesuatu persembahan atau mesyuarat. Hamper pun hamperlah asalkan dapat barang free!

Cuba kalau tidak ada hamper, saya rasa penonton sudah lama meninggalkan kerusi di dalam dewan tersebut, malah ada yang mengatakan bahawa, daripada mengantuk di dalam dewan baik balik!

Tukan kebun boleh bagi hamper, penoreh getah boleh bui sumbangan hamper, penarik beca, pencari botol, pencari belut, tokeh ayam, tukang sembelih, tok menyadap semuanya boleh bui sumbangan hamper tersebut. Jadi kalaulah rakyat menunggu dengan mulut ter nganga, dengan hati terbuka akan sesuatau yang diminta untuk kepentingan semua, janganlah dibagi hamper, kemudian berjanji itu dan ini tanpa menunaikannya, bagilah apa yang diminta. Hamper hanyalah RM 15 satu. Apakah dengan hamper seseorang itu boleh dibeli wibawanya?

Tidak ada komentar: