Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Rabu, 07 Oktober 2009

PESISIR: KILANG YANG DILUPAKAN



PESISIR: KILANG YANG DILUPAKAN.

Sebelum tersohor ada sahaja janji dan tekad yang ditaburkan. Ada yang mahu menjulang PESISIR (Persatuan Penulis Tumpat) setinggi langit. Ada juga yang menanam keyakinan bahawa budi PESISIR tidak akan dilupakan begitu sahaja. Atau kata lain, kacang tidak akan lupakan kulit. Lembu tidak akan lupakan kandang.


Segar rasanya angin pendekar Pengerusi Ayah Weil dengan janji manis berair tebu yang disampaikan anak murid yang bijak dan santun. Rata-rata ayah Weil berbangga dengan kemampuan anak buahnya itu. Justeru, dalam merancakkan bidang kreatif, pelbagai bengkel penulisan kreatif diadakan.


Dari puisi hinggalah kepada drama radio, tv, novel dan cerpen. Lalu bercambahlah penulis PESISIR. Sana sini tumbuh penulis dari persatuan kecil yang besar baktinya itu. Di Pahang ada ahli PESISIR, apa lagi di Kuala Lumpur, Terengganu malah Sabah dan Sarawak termasuk Pattani Thailand. Setiap jajahan ada penulis yang digilap dari kilang yang kecil itu. Di Kota Bharu ada, apa lagi di Pasir Putih, Bachok, Kota Bharu, Pasir Mas waima Tanah Merah. Macam buah getah meletup!


Setiap penulis yang dihasilkan oleh kilang PESISR gah di persada negara. Karya mereka tersiar di media cetak dan elektronik. Yang cerpen sudah tentu dengan cerpen mereka manakala yang novel pula dengan trilogi dan kompilasi mereka. Tidak kurang juga berpuisi pun dengan antologi mereka.


Ayah Weil tumpang tersohor. Kembang hati dan jantung ‘tokeh’ bnila anak buah sudah ada yang memenangi anugerah negara. Pun adat dunia tertulis begitu. Perahu tidak selamanya di pangkalan. Satu masa akan baik ke darat dan dijual ke tempat lain. Begitu juga dengan si ikan pasu . Tidak selamanya berada di lautan. Ada ketika dan musimnya berada di daratan menjadi hidangan petani dan bangsawan.


Penulis didikan PESISIR sudah tersohor. Berjalan sudah tidak memakai tongkat lagi. Yang buta kreatif telah celik dan mencipta nama sebaris penulis mapan negara. Lalu akhirnya jambatan pun dibakar selepas sampai ke seberang. Di tanya si polan dari manakah asal usul anda, si polan menjawab saya bijak kerana saya usaha. Saya kreatif kerana saya minat sdan saya tersohor atas usaha saya tanpa bantuan sesiapa.


Ditanya lagi, bukankah anda anak mukim PESISIR dan pernah bertemu dalam persatuan itu? Jawab si polan, oh tidak! Itu persatuan penulis daerah. Persatuan untuk orang-orang yang tidak memiliki ilmu pengetahuan global. Saya dari persatuan penulis bertaraf lima belas bintang.


Jawapan itu meluruhkan daging jantung ayah Weil, apa lagi Adiputera dan Ediramlie. Mereka merupakan ‘kasar jantan’ PESISIR. Mengambil mutiara di dalam lumpur, kemudian membasuh dan menggilapnya hingga ke Pattani dan Songkla, mendedahkan mereka dengan jutaan ilmu kreatif, akhirnya dilupakan dan malu untuk menyatakan bahawa mereah adalah pada asalnya produk yang dihasilkan daripada kilang PESISIR.


Aduhai PESISIR, begitulah kehidupan ini. Janji ditabur pamanis mulut. Kacang sudah lupakan kulit dan lembu sudah tinggalkan kandang. Apa pun tahniah PESISIR kerana menjadi bunga kenanga dan cempaka telur yang sentiasa berbau meskipun di musim tengkujuh.

Tidak ada komentar: