Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Jumat, 23 November 2007

KARYA TERBARU




antara karya terbaru saya: siri novel remaja prihatin. bakal menyusul: siri remaja nasionalisma. begitulah kalau hendak menjadi penulis. tulislah apa saja asalkan yang terbaik dan boleh diterbitkan.

menulis sama macam tanam getah, tanam padi, jadi nelayan dan jadi apa sahaja (pendapat saya). yang penting usaha dan kesabaran. banyak likuan yang terpaksa saya tempuhi untuk mencapai sesuatu. kalau tak ke hutan maskan dapoat madu lebah. mungkin likuan saya tidak sama dengan likuan orang lain yang barangkali lebih mantap dan prolifik dalam berkarya. apa pun saya bersyukur kerana sehingga hari ini, hampir 50 buah novel saya telah diterbitkan. apa pun kata tok janggut yang keluar dari Bukit Setimbun Tulang, kita bukan perlukan kuantiti tetapi kualiti.

tok Janggut tak apalah tak menulis pun. Ada lembu 1000 ekor. sebelah pagi menoreh di kedai kopi. seratus ekar getah ditorehnya dalam masa setengah jam. kapal di laut kepunyaan dia, apa lagi kelapa sawit dalam bukit.

tapi saya, hujan, kilat, guruh, petir, tsunami, terpaksa saya hadapi demi sesuap nasi keluarga yang dikasihi. kalau ada penerbit yang mahukan manuskrip, saya rela bersengkang mata. apa pun kerja yang baik itu diberkati Allah. saya rasa bersyukur. siri peribahasa yang saya tulis tiga tahun lalu telah terpilih oleh Perpustakaan Negara untuk diedarkan ke perpustakaan di seluruh negara. Alhamdulillah.

seksa saya sejak berada di pantai suri akhirnya terubat di kusial baru. Apa pun bandar koboi yang menjadi medan saya mencari dan mendalami ilmu tetap menjadi kebanggaan saya. saya tetap bertegas! tumpat bukan bandar koboi seperti yang dikatakan sesetengah pengujung yang mengujungi daerah seni dan budaya itu.

tumpat adalah bandar berpotensi, apa lagi dengan wakil rakyatnya yang berwibawa dan mesra rakyat. kalau di tanah merah bakal ada MRSM, di tumpat sudah pun dalam pembinaan pusat pengajian bertaraf elit itu. kalau di tanah merah ada jambatan kusial yang terpanjang di asia, tumpat ada suluk tok selehor yang menjadi kebanggaan daerahnya waima dunia. kalau di tanah merah ada medan info desa, tidak kurang juga di tumpat. justeru tumpat dan tanah merah adalah daerah rezeki bagi saya.

tumpat dan tanah merah, sama-sama melonjak nama saya. apa pun hujan emas di deerah orang hujan batu di daerah sendiri. kadang-kadang lebih baik di daerah orang. apa pun bendang padi KADA di kampung Anal dan sungai Jal Bbesar, adalah nostalgia bagi saya dalam usaha menempa dan mengukir nama di dalam bidang penulisan.

Tidak ada komentar: