Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Jumat, 30 November 2007

UPAH HAJI ARWAH IBU DENGAN ROYALTI NOVEL PERMATA DI ANJUNG DESA .


PERMATA DI ANJUNG DESA

Syukur, akhirnya impian sya hendak mengupah haji arwah ibu yang dikasihi termakbul juga selepas novel PERMATA DI ANJUNG DESA (PDAD) terbitan DBP diulang cetak. saat itu, saya tidak dapat berkata apa-apa melainkan mengugurkan manik air mata yang sudah sarat di dalam empangan nestapa ini.

Tuhan itu Maha adil. sewaktu saya menulis novel PDAD, saya sudah menyemai di dalam sawah hati saya, bahawa sekiranya inilah rezeki saya buat ibu yang dikasihi, sekiranya inilah hasil tebaik yang boleh saya tuai, saya akan gunakan segalanya untuk tunaikan impian arwah ini.

Alhamdulillah, akhirnya novel ini di cetak ulang dan saya telah kotakan janji saya. saya telah memberitahu isteri tersayang bahawa royalti ini bukan untuk kita nikmati meskpun lima sen, kerana rezeki ini untuk ibu dan mentua yang dikasihi. isteri saya menjawab ikhlas dan berkata tunaikanlah hasrat dan impian itu kerana janji itu murni dan impian itu suci. Jangan berdolak dalih dengan janji kerana janji yang baik itu akan diberkati Tuhan dengan balasan yang baik juga. INsya Allah, akan ada rezeki lain yang telah diperuntukkan tuhan kepada kita yang berbuat baik kepada ibu.

gugur lagi airmata saya dengan ungkapan itu. ternyata dia memahami segalanya. ternyata dia mengerti kesusahan saya dan kasih saya terhadap ibu yang telah melahirkan dan membesarkan saya. Meskipun dia menelan air liurnya acapkali sewaktu mendengar ungkapan saya,m namun dia masih tersenyum, reda dan gembira dengan apa yang tealh tuhan berikan buat kami. Ssewaktu dia (isteri) merenung wajah saya, manik airmatanya juga ikut gugur ke tanah. Saya kelam seketika. akhirnya saya dengannya pergi ke rumah salah seorang syekih haji dan menyerahkan wang itu buat menunaikan impian saya.

Saya ulangi. kerja baik itu di berkati Tuhan.

* novel ini juga dicetak ulang. kalau jadi teks sekolah lagi baik

Tidak ada komentar: