Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Jumat, 23 November 2007

PEWARIS DIKIR LABA-LABA



TOK YA LAGENDA DIKIR LABA-LABA

Seni dan budaya warisan negeri Kelantan bukan sekadar Mak Yong, Wayang Kulit, Dikir Barat , Kertok, Rebana malah Dikir Laba juga pernah popular di tahun-tahun sebelum Perang Dunia ke dua, dan akhir 60an.

Salah seorang pewaris dikir tersebut Haji Yahya Jusoh, berkata pihak berwajib harus hidupkan semula seni ini memandangkan ianya hampir pupus atau pun telah pupus. Pada zaman nostalgianya iaitu sebelum Perang Dunia Ke Dua, beliau terkenal dengan panggilan ‘budak jerit’. Dikir barat berbeza dengan dikir laba yang mana dikir barat menggunakan gong dan buah romak serta rebana manakala dikir laba hanya menggunakan kipas dan kelantanagn suara ‘jeritan kanak-kanak’ untuk menghidupkan suasana dikir tersebut.

Dengan suaranya yang nyaring ketika menyampaikan lagu ‘azaitumuni, azaitumu ni wibilwasaie’ , memang cukup sesuai sekali dia dijadikan budak jerit di dalam persembahan dikir laba. Tanpa undangan suaranya persembahan dikir laba pada malam itu cukup hambar dan tidak meriah.
Antara nostalgia syair ucapan dikir laba ketika mula-mula menaiki panggung dikir ialah:

Assalamualaikum,
Kepada saudara,
Rukun iman enam perkara, Enam ini sudah ternama
Percayakan Allah bilangan pertama, Kita muslimin wajib menerima
Hidup dalam beragama.

Bilangan ke dua percayakan Nabi,
Utusan Tuhan Illahirabbi
Mula memimpin tanah wahbi,
Mengembangkan Islam serba serbi.

Perkara ke tiga iaitu malaikat,
Sahabat Nabi yang tinggi pangkat
Disampaikan Tuhan sangat mendapat,
Percayakan dia mesti sepakat.

Rukun ke empat wajib percaya
Kepada kitab Allah bercahaya
Terang supaya jangan kena bala merbahaya
Ikut perintah Quran yang Mulia
Hitungan ke lima nasib menimpa
Buruk dan baik hina dan papa
Mesti diketahui kuasa siapa
Biarlah miskin Tuhan jangan lupa

Cukup ke enam rukun dibilang
Hari Qiamat percaya tak hilang
Panggil bertanya kita bertaulan
Tidak siapa boleh menggalang.

Sambungnya kalau seni dan budaya lain boleh dikekalkan hingga sekarang kenapa tidak dikekalkan dikir laba-laba yang mana syair ucapan naik panggungnya dipetik dari kitab-kitab Arab lama yang tersohor?
“Kalau Pakcik ke Tumpat teringin hendak berdikir semula, tapi rakan-rakan sudah ramai yang meninggal. Kalau pun ada mereka sudah uzur dan sukar untuk mengingatkan semula syair ucapan dikir,”keluhnya.


3 komentar:

Anonim mengatakan...

info yg sgt2 bguna...t.ksih.mtk izin utk gna info...ambo tgh buat kajian utk unsur moral dalam lirik lagu dikir laba..

Eija zolkifeli mengatakan...

salam...saya pelajar dari UPSI nk tnya pewaris ni masih ada lagi ker? saya berhasrat nk buat kajian pasal dikir laba ni sbb sebagai org klantan saya sndri pun x pasti tentang dikir ni...klau blh saya nk ketengahkan warisan budaya ini..blh hubungi saya di 0139151779..t.kasih...

Unknown mengatakan...

Assalamualaikum, ada ke lagi pewaris Tok ya, kerana sy nak buat kajian tesis berkaitan diir labo, ataupun ada pewaris atau kumpulan yang masih aktif berdikir labo. Kalau ada contact kepada no. sy 01116127890