Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Jumat, 30 November 2007

LAGI KARYA SAYA






SIRI NOVEL PERIBAHSA

seorang penoreh getah kerjanya menoreh. pacat dan kala jengking, waiman ular tedung dan sawa serta senduk telah menjadi teman di dalm kebun getahnya selain bintang buas lain, seperti babi, harimau, kala jengking, tebuan, tebuan tanah dan sebagainya.

Begitu juga dengan petani. lumpur dan selut sememangnya akrab dengannya. Lintah dan pacat, serta ikan keli sengat berbisa apa lagi ikan keli kayu, selain ular senduk haruan yang tinggal di dalam air, semua itu telah menjadi halangan kecil padi ayah petani, kalau hendak berjaya di dalam pertaniannyanya. begitu juga dengan nelayan. gelombang adalah dugaan yang telah memberikan dia cekal dan tabah, taufan melontarkan kesungguhannya bekerja demi sesuap nasi keluarga yang disayangi, kapal karam, adalah untung rugi nasibnya. pun seribu rintangan itu sebenarnya halangan kecil bagi nelayan tabah.

Sama juga dengan penulis. kerjanya menulis kemudian dinilaikan hasil tulisan itu, baik sesuai atau pun tidak. elok atau pun jijik minda menerima hasil tulisan tersebut. namun bagi saya yang sudah lama meneroka hutan penulisan, setiap hasil karya yang diterbitkan tentunya meruntum kelopak kegembiraan di dalm nubari ini. saya tidak sehebat penulis lain barangkali, tapi saya tetap berusah untuk menjadi hebat seperti mereka yang hebat. akhirnya saya berjaya juga meskipun ribuan kali saya menemui kegagalan. ertinya, setelah saya acapkali turun ke lurah kegagalan, barulah saya dapat menilai keindahan gunung kejayaan yang tinggi. jadi benarlah kata bijak pandai, betullah apa yang dituturkan tukang cerita dan sahihlah apa yang telah diungkapkan allahyarham ayah saya di atas batas petak sawah padi di bendang Kampung Anal bahawa pengalaman getir itu akan menjadikan seseorang itu hebat dan terkenal selain gigih dan tabah.




Tidak ada komentar: