Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Sabtu, 01 Desember 2007

ARWAH AYAH BANYAK BANTU HASILKAN KARYA


Idea asalnya sewaktu memerhatikan ratusan lembu di atas tebing bendang Kampung Anal. kala itu saya baru sahaja selesai membantu arwah ayah menarik anak-anak semaian padi dengan jentera pembajak mini, 'KABUTA'.

apa pun terkesan bagi saya sewaktu menulis novel remaja ini apa lagi ketika itu arwah ayah memberikan semanagat kepada saya untuk terus berkarya.

selepas selesai menulis, saya menyuruh adik membacanya di hadapan ayah. ayah tersenyum dan mengatakan, ceritanya bagus dan menarik. ayah suka dengan cerita macam ini. ayah tidak pandai membaca dan menulis rumi, tapi ayah boleh menulis jawi, biarpun tulisannya tidak secantik pelajar sekolah arab, namun saya boleh membacanya. cuma hebat ayahnya, dia seorang penghafal al Quran.

bila terima pujian daripada arwah ayah, saya sungguh gembira sekali. harap-harap dapatlah diterbitkan. dan akhirnya manuskrip saya diterbitkan di Fajar Bakti. Saya sungguh gembiura sekali hendak melihat naskah contoh daripada penerbit. namun kegembiraan saya tersekat dan terputus sama sekali bila ayah meninggal sebelum sempat melihat novel karya anaknya berada di pasaran.

Selepas dua hari ayah pergi, saya mendapat naskah contoh daripada FB, saya membacanya semula dan saya menangis kerana kesedihan di dalam cerita itu tidak dapat dikongsi bersama ayah. mungkin saya tidak menangis kalau ayah berkongsi sama kedukaan di dalam novel nostalgia itu.

ayah bukan seorang penulis atau kakitangan kerajaan yang bergaji besar. ayah hanyalah seorang petani yang tahu erti nestapa dan ngilu kehidupan sewaktu Jepun menawan Malaya. apa pun ayah memiliki ilmu al Quran dan ilmu itu diberikan kepada saya sehingga anak-anak ayah dapat hidup dengan baik.








Tidak ada komentar: