Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Selasa, 18 Desember 2007

BANJIR



























SABAN tahun, bukan sahaja di Kusial Baru, malah di Kampung Jal Besar, Kuala Jambu apa lagi di Bendang Pak Yong dan Simpangan, kampung persisiran Sungai Golok, termasuk Jeram Perdah, Munduk, Panglima Bayu, Rahmat, apa lagi di Jeli, Gua Musang Kuala Krai terutama Sungai Durian, Sungai Pinang, Kampung Laut, seringkali ditamui banjir - ujian Allah yang perlu di hadapi dengan seribu kesabaran.

bagi saya inilah kali kedua ujian ini ditempuhi dengan adengan berpindah ke rumah jiran (jiran yang baik dan tahu makna ujian ini). kali pertama tahun 2004. dahsyat! separuh dari rumah saya ditenggelami air. apa pun saya bersyukur tahun 2007 ujian itu tidaklah sekencang tiga tahun yang silam. apa pun adengan berpindah itu tetap diteruskan.

banjir, menguji illustrasi sebuah persahabatan. skrip-skrip nestapa yang tercipta dicelah titik hujan dan olakkan buih , sebenarnya juraian keresahan anak-anak pedalaman. selain mempertautkan kembali hubungan yang terputus puluhan tahun silam, banjir juga menilai kemurnian sebuah persahabatan yang tidak semua yang ringan itu dijinjnag apa lagi hendak memikul yang berat. banjir tentunya mengajak hati untuk menilai dan erti tulus sebuah persahabatan, murni sebuah keakraban






Tidak ada komentar: