Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Senin, 10 Desember 2007

KARYA SAYA SETERUSNYA


MENGGAGAS KERINGAT: lagi karya saya yang saya tulis di era 90an. waktu itu saya berada di kampung jal besar, tumpat kelantan. desa itu banyak memberikan saya pengalaman emas di dalam dunia penulisan. desa penuh nestapa dan airmata itu terlalu banyak memberikan saya kekuatan apa lagi dengan dorongan arwah ayah dan ibu, selain sahabat yang baik dengan saya.

nestapa dan suka silih berkunjung di dalam menyiapkan kerya pertama saya di CESB. saya suka watak di dalam novel ini. biarpun ianya bersahaja, tetapi ada pengajaran yang boleh diiktibarkan. ada pelajaran yang boleh diikuti dan ada nasihat yang membantu remaja hidup berdikari.

berdasarkan skrip drama radio, saya panjangkan, saya tambah konflik, saya masukkan persoalan, saya mumbui dengan pengalaman dan nestapa orang lain, saya rendai dengan kepayahan dan derita sahabat, lalu saya adunkan semua menjadi keringat penulisan dan akhirnya lahirlah MENGGAGAS KERINGAT yang dikira banyak membantu menyuarkan semangat saya untuk terus berkarya,

saya kira garapan di dalam ini sesuai dijadikan bahan rujukan remaja yang cuba bertapak di dalam dunia kreatif. apa pun saya pernah mendengar ungkapan bersahaja tetapi ngilu daripada sdr. ediramle, "dalam menggagas keringat, bahasanya kuat, garapannya kukuh, gambarannya nampak hidup dan jelas seolah-olah mengajak pembaca memasuki ke dalam novel ini."



Tidak ada komentar: