Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Senin, 03 Desember 2007

SELAMAT JALAN RINDU


menggunakan nama samaran bukan bermakna saya takut tapi mengikut trend ketika itu. bukan saya seorang yang menggunakan nama samaran, orang lain pun guna juga. sudahlah. jangan kita musnahkan karya hanya kerana berdebat mengenai nama samaran. yang nyata, ianya karya saya.

SJR, sebuah garapan menarik tentang cinta dua negara. aduhai, sesuai sekali untuk dibaca oleh semua lapisan baik pengayuh beca mahu pun golongan elit.

di dalamnya terkandung cinta yang bermartabat. bukan cinta yang berakhir dengan kisah-kisah yang menyedihkan. jauh sekali menggarap tentang kemusnahan hidup hanya kerana kemusnahan sebuah cinta.

ertinya, kalau gagal bercinta, ukan bermakna gagal di dalam hidup malah kemusnahan sebuah cinta sebenarnya kehebatan di dalam pekerjaan lain. jangan jadikan alasan untuk lentuk hanya keran kasih yang tidak kesampaian. apa salahnya adukan cinta dengan kesungguhannyang mana akhirnya kegagalan bercinta menjaid pemangkin kejayaan di bidang lain yang seribu kali lebih mencabar dari menjadi hamba cinta.

garapan ini ditulis sewaktu kesunyian di kusial baru. teringat Jal Bear, terkenangkan sate wakaf bharu, apa lagi pantai ndoi di tumpat yang menyimpan seribu cinta, apa lagi dnegan sungai pinang di tumpat yang menghimpun rindu memburai gerimis.

SJR ada sesuatu di dalamnya yang mungkin tidak ada pada orang lain. airmata teman yang paling setia dan kesetiaan itu jangan dibiarkan gugur begitu sahaja kecuali bila mebaca SELAMAT JALAN RINDU.

Novel terbitan UPND ini ternyata memaut hati dan kegigihan saya untuk terus menulis dan menzahirkan karya hebat, kalau pun tidak dapat dinilai untuk hadiah sastera, setidak-tidaknya dinilai untuk hadiah perkahwinan seseorang.

Tidak ada komentar: