Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Senin, 03 Desember 2007

KALAU ADA CINTA


sesuatu yang hebat terkandung di dalam novel terbitan Utusan Publications ini. saya cukup menyenangi novel ini. membacanya sekali lalu semacam tidak puas hati. saya ulanginya untuk kali ke dua dan ketiga, sehingga saya mahu menangis.

apa yang terjadi kepada orang lain, akhirnya berlaku juga kepada watak di dalam novel ini. dan apa yang dialami watak utama ini terjadi juga kepada diri orang lain, termasuk penulis barangkali.

pengalaman yang tertancap di dalam KAC ini tentunya memberikan sesuatau yang baru, kalau pun tidak mengajak pembaca menangis, barangkali mengiringi pembaca untuk termenung baut beberapa ketika, sebelum memburaikan airmata.

bukan promosi illusi, tapi itulah garapan ikhlas penulis buat semua kerana bagi penulis, untuk menjadikan pembaca menangis bukan mudah. apa pun kalau tidak ada orang yang hendak menangis dengan keperitan dan ngilu watak di dalamnya, biarlah penulis sahaja yang menangis. barangkali tangisan itu sudah pun mampu menyejukkan pembaca lain yang membacanya.



Tidak ada komentar: