Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Kamis, 06 Desember 2007

KIAMBANG KEMBALI BERTAUT

















LAILA HARYATI: satu lagi nama samaran saya. nama itu terhasil selepas menggabungkan seluruh nama dalam keluarga saya. dari arwah ayah dan ibu hinggalah ke nama anak-anak saya, isteri dan saya sendiri. lalu lahirlah nama itu yang saya kira ianya cukup menarik.


Kiambang Kembali Bertaut (KKB) menggambarkan bagaiamana sedih hati suami selepas dipinggirkan isteri. isteri anak orang berada. bergaji tinggi. suami hanyalah anak kampung yang tidak memiliki kelebihan seperti isteri. sekadar bersekolah pondok dan mempunyai sijil cukup makan.

apa pun suami tetap suami. serendah mana sijil suami, dia mesti dihormati dan disanjungi selagi dia tidak melakukan kerja atau perbuatan yang tidak baik ke atas isteri. dia memilih isteri dengan cara yang baik. membawa ibu merisik kemudian meminang, berkahwin. bukan mengambil isteri di jalanan.

suami adalah ketua dan pembantu isteri yang terdekat.


Tidak ada komentar: