Penderitaan mengajarku erti kehidupan sebenar. kesusahan jadikan aku kreatf. nasihat arwah ayah dan arimata ibu mendidik jiwaku jadi tabah mengharungi gelombang kehidupan yang sendat dengan buah cabaran dan dugaan.

Sabtu, 01 Desember 2007

MENANG SAYEMBARA UPAH HAJI ARWAH AYAH


mulanya saya tidak mahu memasuki sayembara cepen anjuran DBP Wilayah Timur. tetapi akhirnya saya menyertai juga selepas ada keyakinan di dalam hati saya

lalu saya menghantar dua buah cerpen. pertama berjudul menyongket zaman kemudian yang kedua bertajuk serunai mali perak.

saya tidak harapkan hadiah yang berbaloi tetapi akhirnya kedua buah cerpen saya yang disayemabarakan itu memenangi hadiah pertama dan ke dua.

alhmadulillah. berkat sabar saya akhirnya saya memiliki apa yng pernah dimiliki orang lain yang terdahulu daripada saya. sebenanrya saya banyak mendapat panduan, didikan dan galakan daripada penulis yang hebat dan terkenal bukan sahaja di Kelantan tetapi juga negara.

Antaranya Abang Norhisham Mustafa. budinya tetap dikenang. tunjuk ajarnya menjadi pemangkin kerajinan saya apa lagi dengan kejayaan yang pernah diraihnya, antara penyebab saya menuruti jejak langkahnya. dia seorang yang baik dan santun tunjuk ajarnya. mudah mesra dengan sesiapa sahaja. tanpa kira siapa yang kunjunginya, ada saja tutur bersahajanya yang memaut rasa ingin terus berkunjung lalgi kerumahnya.

Banyak ilmu penulisan yang dimiliki dalam gunung minda kreatifnya dan sebaiknya penulis baru harus mendakinya bagi mendapatkan petua yang tersimpan di dalam peti ilmunya itu. Novel-novel karyanya banyak saya baca dan jadikan panduan. terima kasih Abang Sham.

hadiah sayembara itu akhirnya saya gunakan buat mengupah haji arwah ayah yang dikasihi. ayah dan ibu, upah haji mereka diupah dengan duit hasil penulisan.

* antologi AURA, memuatkan dua buah cerpen saya yang memenangi sayemabar cerpen wilayah timur DBP: pertama MENYONGKET ZAMAN dan kedua SERUNAI MALI PERAK.

Tidak ada komentar: